Back to Top
Πέμπτη 15 Ιανουαρίου 2015


Ραχήλ Μακρή στα πλαίσια τηλεοπτικής εκπομπής στον flash Κοζάνης...
«Αν μας διακόψουν την χρηματοδότηση θα δώσουμε εντολή να κόψουμε έως 100 δισ. ευρώ στην Τράπεζα της Ελλάδος»

Η απάντηση της ΝΔ :
Η απάντηση από το Γραφείο Τύπου της Νέας Δημοκρατίας ήταν άμεση:
«Ο ΣΥΡΙΖΑ δηλώνει διά στόματος της υποψήφιας βουλευτού του Ραχήλ Μακρή ότι αν σταματήσει η ρευστότητα στην Ελλάδα, θα “κόψουν” μόνοι τους 100 δισ. ευρώ.
Γιατί δεν “κόβουν” 300 δισ. για να μηδενίσουν και το χρέος;».

Παρόλο που γνωρίζουν την ορθότητα των λεγομένων της κ. Ραχήλ Μακρή, την ώρα που η Ν.Δ. και ο πρόεδρός της χρησιμοποιούν την "πολιτική του εκφοβισμού" για να αντλήσουν ψήφους στο βωμό του άθλιου ξεπουλήματος της χώρας, ο πανικός τους οδηγεί σε μια άθλια προσπάθεια υποτίμησης της νοημοσύνης του απλού Έλληνα ψηφοφόρου...

Για του λόγου το αληθές...

1. Γράφει ο Δημήτρης Αντωνίου...

"ΟΥΑΙ ΑΓΡΑΜΜΑΤΟΙ: Η ΡΑΧΗΛ έχει δίκιο. Ο Mηχανισμός Ρευστότητας ELA προβλέπεται στα αρ. 14,4 και 21.2 του Καταστατικού της ECB και προβλέπει ότι (με την τυπικά σύμφωνο γνώμη των 2/3 του ΔΣ της ECB) οι Εθνικές Κεντρικές Τράπεζες μπορούν να τυπώσουν ευρώ, εκτός του ισολογισμού της ECB. Ο ELA ενεργοποιήθηκε με τον ν.3723/2008 όταν η ΚτΕ τύπωσε 128 δισ. ευρώ προς τις τράπεζες. Αυτά τα λέμε και τα έχουμε γράψει από το 2010, αλλά μας έχετε γράψει..." 




Η ΡΕΥΣΤΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΕΘΝΙΚΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΖΩΝΗ
- ΜΕΡΟΣ Ι 

Οι Εθνικές Οικονομίες (τα ΑΕΠ, η αγορά) καθορίζει πρωταρχικά και καθοριστικά την συνολική ρευστότητα κι όχι οι Εθνικές Κεντρικές Τράπεζες ή η ECB.

Η κάθε Εθνική Κεντρική Τράπεζα κάθε χώρας-μέλους της ΕΕ χρηματοδοτείται (δανείζεται), από την ECB, «ισοδύναμα» (equivalent) με την συνεισφορά της κάθε Εθνικής Κεντρικής Τράπεζας (αντίστοιχα της κάθε χώρας-μέλους της ΕΕ) στο μετοχικό κεφάλαιο της ECB (συνολικού ύψους 5.000 εκατ. ευρώ) (αρ.30.2, 30.3 του Καταστατικού της ECB) και στα συναλλαγματικά αποθέματα της ECB (50.000 εκατ. ευρώ). Συγκεκριμένα, η συνεισφορά κάθε χώρας-μέλους της EE (της Εθνικής της Τράπεζας) στο μετοχικό κεφάλαιο της ECB καθορίζεται με τα αρ. 29.1 και 30.1, 30.2 και υπολογίζεται με έναν «κλειδί βαρύτητας» το οποίο ισούται με το άθροισμα, του 50% του ποσοστού του πληθυσμού της κάθε χώρας επί του όλου πληθυσμού της ΕΕ και του 50% του ΑΕΠ της κάθε χώρας επί του συνόλου ΑΕΠ της ΕΕ τα τελευταία 5 χρόνια του υπολογισμού. Το «κλειδί» αυτό θα επανεκτιμάται κάθε 5 χρόνια (αρ.29.3 του Καταστατικού). Ο υπολογισμός του ΑΕΠ, για τον παραπάνω σκοπό, μπορεί να γίνει και προοπτικά (όχι μόνο αναδρομικά), ήτοι και επί των προυπολογισμένων ΑΕΠ των επόμενων (2-3) χρόνων, σύμφωνα με το αναπτυξιακό πρόγραμμα της κυβέρνησης. Ομοίως, η συνεισφορά της κάθε χώρας-μέλους (της Εθνικής της Κεντρικής Τράπεζας) στα συναλλαγματικά διαθέσιμα της ECB (50.000 εκατ. ευρώ) υπολογίζονται με τα άρ. 30.1, 30.2 του Καταστατικού της ECB και υπολογίζονται ομοίως όπως παραπάνω για την συμμετοχή των στο μετοχικό κεφάλαιο της ECB. Με τον τρόπο αυτό, η σχέση χρηματοδότησης των Εθνικών Κεντρικών Τραπεζών από την ECB, με τα ΑΕΠ των εθνικών χωρών, συνιστά ένα μοντέλο «discrete logistic iterating system, logistic-difference mapping system» για το οποίο ισχύει η κλασική εξίσωση: Χn+1=r Xn (1-Xn) ή γενικότερα: Χn+1 = f (Xn) (*) (βλ. παρακάτω «Παράδειγμα» (**)). Είναι προφανές ότι οι παραπάνω εθνικές εισφορές των Εθνικών Κεντρικών Τραπεζών στην ECB, αντιστοιχούν στις αναγκαστικές «ελάχιστες καταθέσεις-διαθέσιμα» των ιδιωτικών εμπορικών τραπεζών στις Εθνικές των Κεντρικές Τράπεζες και γι αυτό αυτές συνιστούν τα «διαθέσιμα» (reserves) της ECB δια των οποίων η τελευταία ασκεί την ευρωπαική της νομισματική πολιτική ως εξής:
Η ECB, με βάση τις παραπάνω εθνικές εισφορές σε αυτήν, μπορεί να δανειστεί (με την έκδοση ομολόγων) ή/και να «εκδώσει νέο χρήμα» με το οποίο χρηματοδοτεί (δανείζει) τις Εθνικές Κεντρικές Τράπεζες, οι οποίες με τα κεφάλαια αυτά (της ECB) αλλά και με τα δικά των «διαθέσιμα» (reserves) ασκούν τελικά τις εθνικές των νομισματικές πολιτικές (και δι` αυτών ταυτόχρονα βοηθούν και την δημοσιονομική πολιτική κάλυψης των δημοσιονομικών ελλειμμάτων και δημόσιου χρέους-αρ.21.2 του Καταστατικού). Με τον συνδυαστικό αυτό τρόπο και συνεργασία της ECB και των Εθνικών Κεντρικών Τραπεζών ασκείται τελικά αρμονικά η ευρωπαική νομισματική πολιτική, σύμφωνα με το Νέο-Φιλελεύθερο μοντέλο που περιγράψαμε παραπάνω. 

Όμως η ιστορία δεν τελειώνει εδώ:

Η Χρηματοδότηση (δανειοδότηση-ρευστότητα) κάθε Εθνικής Κεντρικής Τράπεζας από την ECB, είναι «ισοδύναμη» (equivalent) με την παραπάνω συνεισφορά των στο μετοχικό κεφάλαιο και τα συναλλαγματικά αποθέματα της ECB (αρ.30.2, 30.3 του Καταστατικού της ECB). Με την λέξη «ισοδύναμη» ρευστότητα (κι όχι π.χ. «ίση», ή «ανάλογη») δίδεται η δυνατότητα σε κάθε Εθνική Κεντρική Τράπεζα να δανείζεται από την ECB και καθ` υπέρβαση της συμμετοχής της πρώτης στο μετοχικό κεφάλαιο (ως ποσοστού του ΑΕΠ των) και τα συναλλαγματικά αποθέματα της τελευταίας. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι η παραπάνω λέξη «…καθ` υπέρβαση» στο καταστατικό της ECB, δίνει το δικαίωμα σε αυτή να ασκήσει αντικυκλική νομισματική πολιτική (π.χ. επεκτατική νομισματική πολιτική σε περιόδους ύφεσης μιας οικονομίας) σε συγκεκριμένες χώρες, μια πολιτική (αντικυκλική) που είναι καθαρά Κευνσιανή! Kι` αυτά ισχύουν σε εναρμόνιση με τον πνεύμα του αρ.14.4 του Καταστατικού της ECB και του Μηχανισμού ELA. Με άλλα λόγια, η συνεισφορά των κρατών μελών στην ECB, κατά την έννοια των αρ. 29.1 και 30.1 του Καταστατικού της ECB, παίζει τον ρόλο της κατάθεσης collaterals των κρατών-μελών στην ECB, το ύψος των οποίων (collaterals) καθορίζει τελικά και το ύψος των πιστώσεων προς τις αντίστοιχες Εθνικές Τράπεζες από την ECB (αρ.30.3 του Καταστατικού της ECB). Γι αυτό, οι χρηματοδοτήσεις των Εθνικών Κεντρικών Κρατών από την ECB είναι fiat money. Συνεπώς, η ECB έχει υποχρέωση να πιστώνει (χρηματοδοτεί) τις Εθνικές Κεντρικές Τράπεζες (κι αυτές αυτόνομα κι ανεξάρτητα τις κυβερνήσεις, αρ. 14.4 και 21.2 του Καταστατικού της ECB)

(*) Κι είναι κι αυτός ένας σοβαρός παράγοντας ανεξαρτησίας των Εθνικών Κεντρικών Τραπεζών από την ECB (**), παρ.vi).

Σχόλια: α) Από τα παραπάνω προκύπτει το ερώτημα εάν η ECB νομιμοποιείται –σε ένα θεωρητικό και φανταστικό κι αδιανόητο σενάριο-να διακόψει την χρηματοδότηση της εθνικής οικονομίας (κυβέρνησης και τραπεζών) ενός κράτους-μέλους της ΕΕ, στην περίπτωση που αυτό υπερέβαινε σημαντικά τους όρους δανεισμού του Μάαστριχτ (3% του ΑΕΠ δημοσιονομικά ελλείμματα και 60% του ΑΕΠ δημόσιο χρέος) («κατάσταση υπερβολικών ελλειμμάτων). Η απάντηση είναι ΟΧΙ. Στην περίπτωση αυτή (των «υπερβολικών ελλειμμάτων») η ECB δεν μπορεί ΝΟΜΙΜΑ και Καταστατικά να διακόψει την χρηματοδότηση, διότι αυτό δεν προβλέπεται από καμία Συνθήκη και λογική. Αντίθετα, στις παραπάνω περιπτώσεις «υπερβολικών ελλειμμάτων», η Ευρωπαική Συνθήκη (ΣΛΕΕ) προβλέπει για τα υπαίτια κράτη-μέλη τις συνέπειες του αρ. 126, στις οποίες ΔΕΝ προβλέπεται η διακοπή της χρηματοδότησής των από την ECB!...η βαρύτερη συνέπεια που προβλέπεται είναι η επιβολή προστίμου (αρ.126 παρ.11 ΣΛΕΕ), β) επιπλέον, στις περιπτώσεις αυτές των «υπερβολικών ελλειμμάτων», η ECB και η εκάστοτε Εθνική Κεντρική Τράπεζα-και ανεξάρτητα αλλήλων!- μπορούν καταστατικά να καλύψουν τα «υπερβολικά ελλείμματα» των κρατών (κυβερνήσεων), σύμφωνα με τα αρ.122 ΣΛΕΕ και αρ. 21.2, 14.4 του Καταστατικού της ECB, με την αγορά κρατικών ομολόγων Lombard και δι` ενεργοποιήσεως του Μηχανισμού ELA.



2. Γράφει το bankingnews.gr

Το ελληνικό τραπεζικό σύστημα οδηγείται ξανά στο ELA - Αρνητική εξέλιξη αλλά όχι καταστροφή

Οι ελληνικές τράπεζες θα οδηγηθούν στο ELA (emergency liquidity assistance) στον έκτακτο μηχανισμό παροχής ρευστότητας για να δανειστούν ρευστότητα σύμφωνα με πληροφορίες που δεν αποτελούν κινδυνολογία αλλά ρεαλιστική αποτίμηση των εξελίξεων. 

Το www.bankingnews.gr τάχθηκε ανοικτά καθαρά και υπέθυνα κατά του Grexit και του bank run κατά τρόπο απόλυτο, άρα δεν συμμετέχουμε σε παιχνίδια μικροπολιτικής.

Με βάση σοβαρότατες ενδείξεις ανεξαρτήτως αν θα υπάρξει ή όχι παράταση του μνημονίου έως τα τέλη Μαρτίου του 2015 το τραπεζικό σύστημα θα οδηγηθεί στο ELA τέλη Φεβρουαρίου ή αρχές Μαρτίου του 2015. 
Ωστόσο είναι θετική είδηση η παράταση των εγγυήσεων του ελληνικού δημοσίου για 6 μήνες. 
Το ELA το χορηγεί η ΤτΕ η οποία λαμβάνει προφανώς την ρευστότητα από την ΕΚΤ.
Η ΤτΕ θα δέχεται ως collaterals όλα τα χαρτοφυλάκια δανείων των τραπεζών. 
Θυμίζουμε ότι το ELA είχε φθάσει έως 122,79 δισεκ. τον Μάρτιο του 2013 ενώ οι τράπεζες είχαν καταβάλλει ως εγγύηση 210 δισεκ. ευρώ δάνεια και άλλα assets. 
Με βάση πολύ έγκυρες πληροφορίες το τελευταίο διάστημα έχει αυξηθεί η ρευστότητα που αντλούν οι ελληνικές τράπεζες από την ΕΚΤ από τα 44,8 δισεκ. του Νοεμβρίου του 2014 σημαντικά τον Ιανουάριο του 2015. 
Σύμφωνα με αξιόπιστη πηγή στο εξωτερικό οι ελληνικές τράπεζες έχουν δανειστεί πάνω από 56 δισεκ. και κάτω από 64 δισεκ. το τελευταίο διάστημα δηλαδή από τα 44,8 δισεκ. οι ελληνικές τράπεζες έχουν δανειστεί 56 με 64 δισεκ. ευρώ. 

Με βάση σοβαρές ενδείξεις η αύξηση αυτή έχει παρατηρηθεί λόγω των εξής παραμέτρων 

1) Η μείωση των καταθέσεων παραμένει πολύ ελεγχόμενη και αυτό είναι ακριβέστατο. 
Αυτό έχει πλέον ξεκαθαρίσει και οι τράπεζες αλλά και η ΤτΕ το επιβεβαιώνουν. 
Η εκροή καταθέσεων κινείται πέριξ των 2 με 2,5 δισεκ. ευρώ.
Δεν υπάρχει πρόβλημα στις καταθέσεις. 
Ωστόσο η μείωση αυτή αν προστεθεί και με άλλες παραμέτρους οι τράπεζες καλούνται να αντιμετωπίσουν τα εξής.... 

2) Τα έντοκα γραμμάτια ανέρχονται σε 14,9 δισεκ. εκ των οποίων τα 9,2 δισεκ. κατέχουν ελληνικές τράπεζες και 5,7 δισεκ. οι ξένες τράπεζες και άλλοι οργανισμοί. 
Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται το φαινόμενο οι ξένες τράπεζες να μην ανανεώνουν τα έντοκα γραμμάτια.
Δεν έχει λάβει μεγάλες διαστάσεις το φαινόμενο αλλά καταγράφεται ως πρόβλημα. 

3) Στην διατραπεζική αγορά λήγουν repos δηλαδή συναλλαγές τραπεζών για ρευστότητα και επίσης ορισμένες ξένες τράπεζες δεν ανανεώνουν τα repos που λήγουν λόγω αβεβαιότητας. 

4) Η αύξηση των αποδόσεων και η μεγάλη πτώση των τιμών έχει απαξιώσει τα collaterals ειδικά τα ομόλογα που κατέχουν οι ελληνικές τράπεζες και τα έχουν υποθηκευμένα στην ΕΚΤ. 
Βέβαια εσχάτως παρατηρείται αποκλιμάκωση των πιέσεων στα ομόλογα και βεβαίως η ανακοίνωση του προγράμματος αγοράς κρατικών ομολόγων από την ΕΚΤ θα συμβάλλει στην αύξηση των τιμών και στην πτώση των αποδόσεων εξέλιξη που θα ενισχύσει περαιτέρω τις εγγυήσεις. 

5) Τον Μάρτιο του 2015 λήγουν εγγυήσεις ελληνικού δημοσίου ύψους 32-33 δισεκ. και όχι 21 με 24 δισεκ. που έχουμε αναφέρει. 
Οι εγγυήσεις αυτές έλαβαν εξάμηνη παράταση. 
Ωστόσο μερικώς δηλαδή κατά 22 δισ. θα μπορούσαν να καλυφθούν και από τα προγράμματα εκδόσεων καλυμμένων ομολόγων των τραπεζών. 

6) Όσο οι καταθέσεις είναι 162-163 δισεκ. και τα δάνεια 213 δισεκ. δηλαδή χάσμα 50 δισεκ. το πρόβλημα ρευστότητας στις τράπεζες υποχρεωτικά καλύπτεται μόνο μέσω ΕΚΤ και συνολικά ευρωσυστήματος. 

Για τους λόγους αυτούς οι ελληνικές τράπεζες θα οδηγηθούν στο ELA το οποίο είναι αρνητική εξέλιξη αλλά όχι καταστροφή. 

Οι ελληνικές τράπεζες δανείζονται με 0,05% τα 44,8 δισεκ. και με το ELA θα δανείζονται στο 1,55% θα αυξηθεί το κόστος δανεισμού αλλά θυμίζουμε ότι αρχές του 2014 εξέδωσαν ομολογιακά οι τράπεζες με επιτόκια 4,5% με 4%. 
Στο ELA μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως εγγυήσεις όλα τα δάνεια άρα οι τράπεζες μπορούν να δανειστούν ρευστότητα μέσω ELA και 60 και 70 και 80 δισεκ. αλλά και περισσότερα. 
Το ELA αποτελεί έσχατη λύση αλλά μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μηχανισμός βραχυχρόνιας χρηματοδότησης της Ελλάδος. 
Βέβαια απαιτούνται εγκρίσεις από την ΕΚΤ με κυριότερο ωστόσο εμπόδιο το ποσό αναχρηματοδότησης το οποίο δύσκολα θα αλλάξει η ΕΚΤ και ανέρχεται σε 3,5 δισεκ. ευρώ. 
Ο ΣΥΡΙΖΑ ίσως να έχει μια σκέψη να αυξήσει τις εκδόσεις εντόκων από τα 15 στα 25 δισεκ. χρησιμοποιώντας το ELA αλλά αυτό χωρίς την έγκριση της ΕΚΤ είναι αδύνατο. 
Θυμίζουμε ότι η ΕΚΤ εκβίασε την Κύπρο…μέσω του ELA της Λαϊκής τράπεζας.
H μετάβαση από την απλή χρηματοδότηση του 0,05% στο ELA του 1,55% δεν είναι καταστροφή, είναι αρνητική εξέλιξη αλλά τουλάχιστον οι τράπεζες θα έχουν ρευστότητα που θα πληρώνουν ακριβότερα. 

Μπορεί να αποτραπεί η μεταφορά των τραπεζών στο ELA; 

Αν υπάρξει μεγάλη αποκλιμάκωση των αποδόσεων των ομολόγων λόγω του προγράμματος αγοράς ομολόγων από την ΕΚΤ σενάριο πιθανό, αν τα repo της διατραπεζικής ενεργοποιηθούν εκ νέου, αν οι ξένοι ανανεώνουν με τον ρυθμό του παρελθόντος τα έντοκα και το κυριότερο αν υπογραφεί έγκαιρα ECCL γραμμή ή υπάρξει παράταση μνημονίου υπάρχουν βάσιμες ενδείξεις ότι θα μπορούσε να αποτραπεί ο κίνδυνος εκτεταμένης χρήσης του ELA. 

Πορεία δανεισμού των ελληνικών τραπεζών από το ευρωσύστημα 

Ημερομηνία Δανεισμός σε δισΕγγυήσεις σε δισ
Νοέμβριος 2014 44,8100
Ιούλιος 2014 44,6110
Δεκέμβριος 2013 83,2

ELA 9,7
155
Ιούνιος 201361,3

ELA 20,8


190
Μάρτιος 201370,37

ELA 21,22
210
Οκτώβριος 20126,5

122,79
250
Μάρτιος 2012 78,87240
Οκτώβριος 2011 74,34220
Μάρτιος 2011 87,92148

Οι εγγυήσεις ή collaterals είναι assets των τραπεζών που έχουν κατατεθεί ως εξασφαλίσεις στην ΕΚΤ και την ΤτΕ

Επεξεργασία στοιχείων www.bankingnews.gr

Διαδώστε το Άρθρο...


Ραχήλ Μακρή στα πλαίσια τηλεοπτικής εκπομπής στον flash Κοζάνης...
«Αν μας διακόψουν την χρηματοδότηση θα δώσουμε εντολή να κόψουμε έως 100 δισ. ευρώ στην Τράπεζα της Ελλάδος»

Η απάντηση της ΝΔ :
Η απάντηση από το Γραφείο Τύπου της Νέας Δημοκρατίας ήταν άμεση:
«Ο ΣΥΡΙΖΑ δηλώνει διά στόματος της υποψήφιας βουλευτού του Ραχήλ Μακρή ότι αν σταματήσει η ρευστότητα στην Ελλάδα, θα “κόψουν” μόνοι τους 100 δισ. ευρώ.
Γιατί δεν “κόβουν” 300 δισ. για να μηδενίσουν και το χρέος;».

Παρόλο που γνωρίζουν την ορθότητα των λεγομένων της κ. Ραχήλ Μακρή, την ώρα που η Ν.Δ. και ο πρόεδρός της χρησιμοποιούν την "πολιτική του εκφοβισμού" για να αντλήσουν ψήφους στο βωμό του άθλιου ξεπουλήματος της χώρας, ο πανικός τους οδηγεί σε μια άθλια προσπάθεια υποτίμησης της νοημοσύνης του απλού Έλληνα ψηφοφόρου...

Για του λόγου το αληθές...

1. Γράφει ο Δημήτρης Αντωνίου...

"ΟΥΑΙ ΑΓΡΑΜΜΑΤΟΙ: Η ΡΑΧΗΛ έχει δίκιο. Ο Mηχανισμός Ρευστότητας ELA προβλέπεται στα αρ. 14,4 και 21.2 του Καταστατικού της ECB και προβλέπει ότι (με την τυπικά σύμφωνο γνώμη των 2/3 του ΔΣ της ECB) οι Εθνικές Κεντρικές Τράπεζες μπορούν να τυπώσουν ευρώ, εκτός του ισολογισμού της ECB. Ο ELA ενεργοποιήθηκε με τον ν.3723/2008 όταν η ΚτΕ τύπωσε 128 δισ. ευρώ προς τις τράπεζες. Αυτά τα λέμε και τα έχουμε γράψει από το 2010, αλλά μας έχετε γράψει..." 




Η ΡΕΥΣΤΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΕΘΝΙΚΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΖΩΝΗ
- ΜΕΡΟΣ Ι 

Οι Εθνικές Οικονομίες (τα ΑΕΠ, η αγορά) καθορίζει πρωταρχικά και καθοριστικά την συνολική ρευστότητα κι όχι οι Εθνικές Κεντρικές Τράπεζες ή η ECB.

Η κάθε Εθνική Κεντρική Τράπεζα κάθε χώρας-μέλους της ΕΕ χρηματοδοτείται (δανείζεται), από την ECB, «ισοδύναμα» (equivalent) με την συνεισφορά της κάθε Εθνικής Κεντρικής Τράπεζας (αντίστοιχα της κάθε χώρας-μέλους της ΕΕ) στο μετοχικό κεφάλαιο της ECB (συνολικού ύψους 5.000 εκατ. ευρώ) (αρ.30.2, 30.3 του Καταστατικού της ECB) και στα συναλλαγματικά αποθέματα της ECB (50.000 εκατ. ευρώ). Συγκεκριμένα, η συνεισφορά κάθε χώρας-μέλους της EE (της Εθνικής της Τράπεζας) στο μετοχικό κεφάλαιο της ECB καθορίζεται με τα αρ. 29.1 και 30.1, 30.2 και υπολογίζεται με έναν «κλειδί βαρύτητας» το οποίο ισούται με το άθροισμα, του 50% του ποσοστού του πληθυσμού της κάθε χώρας επί του όλου πληθυσμού της ΕΕ και του 50% του ΑΕΠ της κάθε χώρας επί του συνόλου ΑΕΠ της ΕΕ τα τελευταία 5 χρόνια του υπολογισμού. Το «κλειδί» αυτό θα επανεκτιμάται κάθε 5 χρόνια (αρ.29.3 του Καταστατικού). Ο υπολογισμός του ΑΕΠ, για τον παραπάνω σκοπό, μπορεί να γίνει και προοπτικά (όχι μόνο αναδρομικά), ήτοι και επί των προυπολογισμένων ΑΕΠ των επόμενων (2-3) χρόνων, σύμφωνα με το αναπτυξιακό πρόγραμμα της κυβέρνησης. Ομοίως, η συνεισφορά της κάθε χώρας-μέλους (της Εθνικής της Κεντρικής Τράπεζας) στα συναλλαγματικά διαθέσιμα της ECB (50.000 εκατ. ευρώ) υπολογίζονται με τα άρ. 30.1, 30.2 του Καταστατικού της ECB και υπολογίζονται ομοίως όπως παραπάνω για την συμμετοχή των στο μετοχικό κεφάλαιο της ECB. Με τον τρόπο αυτό, η σχέση χρηματοδότησης των Εθνικών Κεντρικών Τραπεζών από την ECB, με τα ΑΕΠ των εθνικών χωρών, συνιστά ένα μοντέλο «discrete logistic iterating system, logistic-difference mapping system» για το οποίο ισχύει η κλασική εξίσωση: Χn+1=r Xn (1-Xn) ή γενικότερα: Χn+1 = f (Xn) (*) (βλ. παρακάτω «Παράδειγμα» (**)). Είναι προφανές ότι οι παραπάνω εθνικές εισφορές των Εθνικών Κεντρικών Τραπεζών στην ECB, αντιστοιχούν στις αναγκαστικές «ελάχιστες καταθέσεις-διαθέσιμα» των ιδιωτικών εμπορικών τραπεζών στις Εθνικές των Κεντρικές Τράπεζες και γι αυτό αυτές συνιστούν τα «διαθέσιμα» (reserves) της ECB δια των οποίων η τελευταία ασκεί την ευρωπαική της νομισματική πολιτική ως εξής:
Η ECB, με βάση τις παραπάνω εθνικές εισφορές σε αυτήν, μπορεί να δανειστεί (με την έκδοση ομολόγων) ή/και να «εκδώσει νέο χρήμα» με το οποίο χρηματοδοτεί (δανείζει) τις Εθνικές Κεντρικές Τράπεζες, οι οποίες με τα κεφάλαια αυτά (της ECB) αλλά και με τα δικά των «διαθέσιμα» (reserves) ασκούν τελικά τις εθνικές των νομισματικές πολιτικές (και δι` αυτών ταυτόχρονα βοηθούν και την δημοσιονομική πολιτική κάλυψης των δημοσιονομικών ελλειμμάτων και δημόσιου χρέους-αρ.21.2 του Καταστατικού). Με τον συνδυαστικό αυτό τρόπο και συνεργασία της ECB και των Εθνικών Κεντρικών Τραπεζών ασκείται τελικά αρμονικά η ευρωπαική νομισματική πολιτική, σύμφωνα με το Νέο-Φιλελεύθερο μοντέλο που περιγράψαμε παραπάνω. 

Όμως η ιστορία δεν τελειώνει εδώ:

Η Χρηματοδότηση (δανειοδότηση-ρευστότητα) κάθε Εθνικής Κεντρικής Τράπεζας από την ECB, είναι «ισοδύναμη» (equivalent) με την παραπάνω συνεισφορά των στο μετοχικό κεφάλαιο και τα συναλλαγματικά αποθέματα της ECB (αρ.30.2, 30.3 του Καταστατικού της ECB). Με την λέξη «ισοδύναμη» ρευστότητα (κι όχι π.χ. «ίση», ή «ανάλογη») δίδεται η δυνατότητα σε κάθε Εθνική Κεντρική Τράπεζα να δανείζεται από την ECB και καθ` υπέρβαση της συμμετοχής της πρώτης στο μετοχικό κεφάλαιο (ως ποσοστού του ΑΕΠ των) και τα συναλλαγματικά αποθέματα της τελευταίας. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι η παραπάνω λέξη «…καθ` υπέρβαση» στο καταστατικό της ECB, δίνει το δικαίωμα σε αυτή να ασκήσει αντικυκλική νομισματική πολιτική (π.χ. επεκτατική νομισματική πολιτική σε περιόδους ύφεσης μιας οικονομίας) σε συγκεκριμένες χώρες, μια πολιτική (αντικυκλική) που είναι καθαρά Κευνσιανή! Kι` αυτά ισχύουν σε εναρμόνιση με τον πνεύμα του αρ.14.4 του Καταστατικού της ECB και του Μηχανισμού ELA. Με άλλα λόγια, η συνεισφορά των κρατών μελών στην ECB, κατά την έννοια των αρ. 29.1 και 30.1 του Καταστατικού της ECB, παίζει τον ρόλο της κατάθεσης collaterals των κρατών-μελών στην ECB, το ύψος των οποίων (collaterals) καθορίζει τελικά και το ύψος των πιστώσεων προς τις αντίστοιχες Εθνικές Τράπεζες από την ECB (αρ.30.3 του Καταστατικού της ECB). Γι αυτό, οι χρηματοδοτήσεις των Εθνικών Κεντρικών Κρατών από την ECB είναι fiat money. Συνεπώς, η ECB έχει υποχρέωση να πιστώνει (χρηματοδοτεί) τις Εθνικές Κεντρικές Τράπεζες (κι αυτές αυτόνομα κι ανεξάρτητα τις κυβερνήσεις, αρ. 14.4 και 21.2 του Καταστατικού της ECB)

(*) Κι είναι κι αυτός ένας σοβαρός παράγοντας ανεξαρτησίας των Εθνικών Κεντρικών Τραπεζών από την ECB (**), παρ.vi).

Σχόλια: α) Από τα παραπάνω προκύπτει το ερώτημα εάν η ECB νομιμοποιείται –σε ένα θεωρητικό και φανταστικό κι αδιανόητο σενάριο-να διακόψει την χρηματοδότηση της εθνικής οικονομίας (κυβέρνησης και τραπεζών) ενός κράτους-μέλους της ΕΕ, στην περίπτωση που αυτό υπερέβαινε σημαντικά τους όρους δανεισμού του Μάαστριχτ (3% του ΑΕΠ δημοσιονομικά ελλείμματα και 60% του ΑΕΠ δημόσιο χρέος) («κατάσταση υπερβολικών ελλειμμάτων). Η απάντηση είναι ΟΧΙ. Στην περίπτωση αυτή (των «υπερβολικών ελλειμμάτων») η ECB δεν μπορεί ΝΟΜΙΜΑ και Καταστατικά να διακόψει την χρηματοδότηση, διότι αυτό δεν προβλέπεται από καμία Συνθήκη και λογική. Αντίθετα, στις παραπάνω περιπτώσεις «υπερβολικών ελλειμμάτων», η Ευρωπαική Συνθήκη (ΣΛΕΕ) προβλέπει για τα υπαίτια κράτη-μέλη τις συνέπειες του αρ. 126, στις οποίες ΔΕΝ προβλέπεται η διακοπή της χρηματοδότησής των από την ECB!...η βαρύτερη συνέπεια που προβλέπεται είναι η επιβολή προστίμου (αρ.126 παρ.11 ΣΛΕΕ), β) επιπλέον, στις περιπτώσεις αυτές των «υπερβολικών ελλειμμάτων», η ECB και η εκάστοτε Εθνική Κεντρική Τράπεζα-και ανεξάρτητα αλλήλων!- μπορούν καταστατικά να καλύψουν τα «υπερβολικά ελλείμματα» των κρατών (κυβερνήσεων), σύμφωνα με τα αρ.122 ΣΛΕΕ και αρ. 21.2, 14.4 του Καταστατικού της ECB, με την αγορά κρατικών ομολόγων Lombard και δι` ενεργοποιήσεως του Μηχανισμού ELA.



2. Γράφει το bankingnews.gr

Το ελληνικό τραπεζικό σύστημα οδηγείται ξανά στο ELA - Αρνητική εξέλιξη αλλά όχι καταστροφή

Οι ελληνικές τράπεζες θα οδηγηθούν στο ELA (emergency liquidity assistance) στον έκτακτο μηχανισμό παροχής ρευστότητας για να δανειστούν ρευστότητα σύμφωνα με πληροφορίες που δεν αποτελούν κινδυνολογία αλλά ρεαλιστική αποτίμηση των εξελίξεων. 

Το www.bankingnews.gr τάχθηκε ανοικτά καθαρά και υπέθυνα κατά του Grexit και του bank run κατά τρόπο απόλυτο, άρα δεν συμμετέχουμε σε παιχνίδια μικροπολιτικής.

Με βάση σοβαρότατες ενδείξεις ανεξαρτήτως αν θα υπάρξει ή όχι παράταση του μνημονίου έως τα τέλη Μαρτίου του 2015 το τραπεζικό σύστημα θα οδηγηθεί στο ELA τέλη Φεβρουαρίου ή αρχές Μαρτίου του 2015. 
Ωστόσο είναι θετική είδηση η παράταση των εγγυήσεων του ελληνικού δημοσίου για 6 μήνες. 
Το ELA το χορηγεί η ΤτΕ η οποία λαμβάνει προφανώς την ρευστότητα από την ΕΚΤ.
Η ΤτΕ θα δέχεται ως collaterals όλα τα χαρτοφυλάκια δανείων των τραπεζών. 
Θυμίζουμε ότι το ELA είχε φθάσει έως 122,79 δισεκ. τον Μάρτιο του 2013 ενώ οι τράπεζες είχαν καταβάλλει ως εγγύηση 210 δισεκ. ευρώ δάνεια και άλλα assets. 
Με βάση πολύ έγκυρες πληροφορίες το τελευταίο διάστημα έχει αυξηθεί η ρευστότητα που αντλούν οι ελληνικές τράπεζες από την ΕΚΤ από τα 44,8 δισεκ. του Νοεμβρίου του 2014 σημαντικά τον Ιανουάριο του 2015. 
Σύμφωνα με αξιόπιστη πηγή στο εξωτερικό οι ελληνικές τράπεζες έχουν δανειστεί πάνω από 56 δισεκ. και κάτω από 64 δισεκ. το τελευταίο διάστημα δηλαδή από τα 44,8 δισεκ. οι ελληνικές τράπεζες έχουν δανειστεί 56 με 64 δισεκ. ευρώ. 

Με βάση σοβαρές ενδείξεις η αύξηση αυτή έχει παρατηρηθεί λόγω των εξής παραμέτρων 

1) Η μείωση των καταθέσεων παραμένει πολύ ελεγχόμενη και αυτό είναι ακριβέστατο. 
Αυτό έχει πλέον ξεκαθαρίσει και οι τράπεζες αλλά και η ΤτΕ το επιβεβαιώνουν. 
Η εκροή καταθέσεων κινείται πέριξ των 2 με 2,5 δισεκ. ευρώ.
Δεν υπάρχει πρόβλημα στις καταθέσεις. 
Ωστόσο η μείωση αυτή αν προστεθεί και με άλλες παραμέτρους οι τράπεζες καλούνται να αντιμετωπίσουν τα εξής.... 

2) Τα έντοκα γραμμάτια ανέρχονται σε 14,9 δισεκ. εκ των οποίων τα 9,2 δισεκ. κατέχουν ελληνικές τράπεζες και 5,7 δισεκ. οι ξένες τράπεζες και άλλοι οργανισμοί. 
Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται το φαινόμενο οι ξένες τράπεζες να μην ανανεώνουν τα έντοκα γραμμάτια.
Δεν έχει λάβει μεγάλες διαστάσεις το φαινόμενο αλλά καταγράφεται ως πρόβλημα. 

3) Στην διατραπεζική αγορά λήγουν repos δηλαδή συναλλαγές τραπεζών για ρευστότητα και επίσης ορισμένες ξένες τράπεζες δεν ανανεώνουν τα repos που λήγουν λόγω αβεβαιότητας. 

4) Η αύξηση των αποδόσεων και η μεγάλη πτώση των τιμών έχει απαξιώσει τα collaterals ειδικά τα ομόλογα που κατέχουν οι ελληνικές τράπεζες και τα έχουν υποθηκευμένα στην ΕΚΤ. 
Βέβαια εσχάτως παρατηρείται αποκλιμάκωση των πιέσεων στα ομόλογα και βεβαίως η ανακοίνωση του προγράμματος αγοράς κρατικών ομολόγων από την ΕΚΤ θα συμβάλλει στην αύξηση των τιμών και στην πτώση των αποδόσεων εξέλιξη που θα ενισχύσει περαιτέρω τις εγγυήσεις. 

5) Τον Μάρτιο του 2015 λήγουν εγγυήσεις ελληνικού δημοσίου ύψους 32-33 δισεκ. και όχι 21 με 24 δισεκ. που έχουμε αναφέρει. 
Οι εγγυήσεις αυτές έλαβαν εξάμηνη παράταση. 
Ωστόσο μερικώς δηλαδή κατά 22 δισ. θα μπορούσαν να καλυφθούν και από τα προγράμματα εκδόσεων καλυμμένων ομολόγων των τραπεζών. 

6) Όσο οι καταθέσεις είναι 162-163 δισεκ. και τα δάνεια 213 δισεκ. δηλαδή χάσμα 50 δισεκ. το πρόβλημα ρευστότητας στις τράπεζες υποχρεωτικά καλύπτεται μόνο μέσω ΕΚΤ και συνολικά ευρωσυστήματος. 

Για τους λόγους αυτούς οι ελληνικές τράπεζες θα οδηγηθούν στο ELA το οποίο είναι αρνητική εξέλιξη αλλά όχι καταστροφή. 

Οι ελληνικές τράπεζες δανείζονται με 0,05% τα 44,8 δισεκ. και με το ELA θα δανείζονται στο 1,55% θα αυξηθεί το κόστος δανεισμού αλλά θυμίζουμε ότι αρχές του 2014 εξέδωσαν ομολογιακά οι τράπεζες με επιτόκια 4,5% με 4%. 
Στο ELA μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως εγγυήσεις όλα τα δάνεια άρα οι τράπεζες μπορούν να δανειστούν ρευστότητα μέσω ELA και 60 και 70 και 80 δισεκ. αλλά και περισσότερα. 
Το ELA αποτελεί έσχατη λύση αλλά μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μηχανισμός βραχυχρόνιας χρηματοδότησης της Ελλάδος. 
Βέβαια απαιτούνται εγκρίσεις από την ΕΚΤ με κυριότερο ωστόσο εμπόδιο το ποσό αναχρηματοδότησης το οποίο δύσκολα θα αλλάξει η ΕΚΤ και ανέρχεται σε 3,5 δισεκ. ευρώ. 
Ο ΣΥΡΙΖΑ ίσως να έχει μια σκέψη να αυξήσει τις εκδόσεις εντόκων από τα 15 στα 25 δισεκ. χρησιμοποιώντας το ELA αλλά αυτό χωρίς την έγκριση της ΕΚΤ είναι αδύνατο. 
Θυμίζουμε ότι η ΕΚΤ εκβίασε την Κύπρο…μέσω του ELA της Λαϊκής τράπεζας.
H μετάβαση από την απλή χρηματοδότηση του 0,05% στο ELA του 1,55% δεν είναι καταστροφή, είναι αρνητική εξέλιξη αλλά τουλάχιστον οι τράπεζες θα έχουν ρευστότητα που θα πληρώνουν ακριβότερα. 

Μπορεί να αποτραπεί η μεταφορά των τραπεζών στο ELA; 

Αν υπάρξει μεγάλη αποκλιμάκωση των αποδόσεων των ομολόγων λόγω του προγράμματος αγοράς ομολόγων από την ΕΚΤ σενάριο πιθανό, αν τα repo της διατραπεζικής ενεργοποιηθούν εκ νέου, αν οι ξένοι ανανεώνουν με τον ρυθμό του παρελθόντος τα έντοκα και το κυριότερο αν υπογραφεί έγκαιρα ECCL γραμμή ή υπάρξει παράταση μνημονίου υπάρχουν βάσιμες ενδείξεις ότι θα μπορούσε να αποτραπεί ο κίνδυνος εκτεταμένης χρήσης του ELA. 

Πορεία δανεισμού των ελληνικών τραπεζών από το ευρωσύστημα 

Ημερομηνία Δανεισμός σε δισΕγγυήσεις σε δισ
Νοέμβριος 2014 44,8100
Ιούλιος 2014 44,6110
Δεκέμβριος 2013 83,2

ELA 9,7
155
Ιούνιος 201361,3

ELA 20,8


190
Μάρτιος 201370,37

ELA 21,22
210
Οκτώβριος 20126,5

122,79
250
Μάρτιος 2012 78,87240
Οκτώβριος 2011 74,34220
Μάρτιος 2011 87,92148

Οι εγγυήσεις ή collaterals είναι assets των τραπεζών που έχουν κατατεθεί ως εξασφαλίσεις στην ΕΚΤ και την ΤτΕ

Επεξεργασία στοιχείων www.bankingnews.gr

Διαδώστε το Άρθρο...